Dykningsveckan

Första och andra dyket

De här bilderna är från första dyket vi gjorde. Vi hade våtdräkter på oss när vi begav oss ner i polen en och en halv timme för att göra olika övningar. Det var lite läskigt första gången, men man lärde sig snabbt hur man skulle göra.


Tredje dyket

Tredje dyket gjordes i polen det med, fast den här gången med torrdräckt, vilket menas med att man har kläder under dräkten och det är meningen att man inte ska bli blöt.
Min dräkt jag hade var för stor i halsen och jag var därför tvungen att ha en gummisnodd där för att inte vattnet skulle rinna in i dräkten. Gummisnodden satt dock alldeles för hårt, så jag kunde kanppt andas och jag fick inget blod i huvudet nästan. Instruktörerna sa att det skulle sitta hårt, så jag begav mig ner i vattnet iallafall, vilket jag inte borde gjort då jag nästan svimmade under vattnet.
Jag kännde att jag började tappa konsentrationen, jag förtod ingenting, kunde inte göra någonting häller. Kämpade för att andas och kännde hur huvudet inte hängde med under ytan. Jag kännde hela tiden att jag blev yrare och yrare, men jag stannade kvar under vattnet iallafall, vilket jag inte borde gjort. En av instruktörerna såg att mina ögon flimmrade, jag kunde inte längre fästa blicken någonstans, hade inte kontroll på min kropp längre. Han tog upp mig på ytan och några på läktaren fick komma och lyfta upp mig ur bassängen. De tog bort gummisnodden runt halsen och jag kännde direkt hu allt tryck började lätta och att jag kunde andas bättre igen, efter att ha vilat på kanten ett tag fick jag hjälp till läktaren, lite skakig men jag mådde bra.
Eftersom jag fick avbryta dyket, fick jag dyka igen någon timme senare. Denna gång utan gummisnodd runt halsen, det gick betydligt bättre den här gången, dock läckte det in vatten i dräkten så att jag vr genoblöt, men bättre de en att tappa medvetandet under vattenytan.


Dyk fyra

Det sista dyket vi gjorde var utomhus, På de flästa av bilderna ser ni mig när jag är på väg ut i vattnet. Att dyka ute var superkul! och den här gången gick allt väldigt bra. De fick tejpa runt halsen så att inte vatten skulle läcka in i dräkten. jag fick dyka själv med en egen instruktör och vi var som djupast nere på 5 meters djup, vilket inte är så jättelångt, men en bra början iallafall.
Vi gjorde övningar under ytan och skulle övna uppstigning från botten, jag lyckades på något sätt få all luft i dräkten i fötterna, vilket gjorde att jag flöt upp till ytan upp och ner och gjorde en volt på vägen, men det gick bra fast det var lite läskigt med all utrustnig som satt på kroppen. Gud som jag och instruktören garvade när vi kom upp till ytan, haha.


Kommentarer
Postat av: Anonym

hejsan! var det där nån sorts skolgrej eller ska du liksom börja dyka på riktigt elr hur man ska säga? :P

2011-04-30 @ 18:28:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0