Rätt eller fel?

Jag var ju och solade idag och när jag låg i solariumet, så var det nyheterna på radion. Eftersom det inte gick att byta kanal så lät jag det vara på under tiden. Något jag verkligen vaknade till av när jag hörde var att Frankrike infört en lag på att man inte får ha heltäckande slöja i landet och att om man har det så får man böter. Lagen infördes igår och idag hade en första kvinna fått böter på 150 £ för att hon burit slöjan i stan.. Det är alltså ca 1500 svenska kronor!? Rätt så sjukt om man tänker efter. Jag menar de personerna har den religionen och det levnadssättet, de är uppväxta på det sättet och har den tron.. Borde inte alla ha rätt till att själva välja hur man vill gå klädd eller hur man ser på saker och ting? Visst jag kan erkänna att jag kan tycka att det ser lite läskigt u och att ja ibland tycker att man egentligen kanske inte borde bära det, men ändå liksom..
Jag är inte troende nån stans och visst ibland fattar jag inte hur man kan tro på vissa saker, men de människorna borde väl ändå ha rätt till sitt eller? Man dömer folk så jävla lätt och det är fan sjukt. Vi är väl alla människor trotts utseende?
Om en människa från tex Iran skulle begå ett brått i Sverige, så skulle alla direkt tänka " fan jävla invandrare" men om tex en person från Finland skulle begå ett brått, så skulle ingen säga så.. Jag menar han är ju lika mycket invandrare som personen från iran. Detta visar på hur vi hela tiden dömer folk efter utseende.
kanske är det just för att alla dömer varandra så mycket, som samhället ser ut som det gör idag. Kanske är det därför människor börjar sträva efter perfektion, för att bli accepterade, för att känna att de passar in så bra som möjligt. Kanske är det därför strävan efter hur man ska se ut och vara blir allt större. Kanske är det därför ätstörningar blir allt vanligare i dagens samhälle..


Är det rätt eller fel att döma folk efter religion eller utseende? är det rätt att man ska betala böter för man har en viss klädstil?


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Bra skrivet! Tycker dock att man ska jobba för att få bort slöja eftersom det representerar en sexistisk bild av kvinnan, som "inte ska visa sin kropp för någon annan än sin man". Jag tror att det är viktigt att man särar på religion och sexualtitet, men samtidigt är det viktigt att jobba för ett samhälle där alla kan trivas och känna att de kan bära de kläder de vill.

Bra blogg btw, keep it up.

Kolla gärna in vår feministblogg --->http://www.womenwithoutlimits.blogg.se

2011-04-13 @ 00:14:06
URL: http://womenwithoutlimits.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra skrivet Angelica!<3

2011-04-13 @ 07:49:54
Postat av: Anders Eklund

Du skriver likt ett sär och det finns ingen koppling mellan inlägget i sig och ätstörningar vilket du senare i texten tar upp.



Jag är gömd bakom arton proxys och kommer jaga dig.

2011-04-13 @ 20:13:07
Postat av: linn

De där är helt fel av dom håller med dig där helt:)

2011-04-13 @ 20:20:10
URL: http://neaochlinnzen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0